Banbeskrivning Tjust Trail Run 15km

Kilometer 1
I år börjar vi faktiskt på en kortare asfaltsbit (150m). Hua!! Men det ordnar sig strax när banan följer en grusväg och motionsspår i 500m. För dig som vill springa snabbare och har ambitioner att ta dig högt upp i resultatlistorna kan det vara bra att skaffa dig en bra position redan här. En smalare stig och lite teknisk stig tar vid. En kortare klättring kommer att sätta de första spåren av mjölksyra i benen. En fantastiskt avslutning på första kilometern tänker ni? Så tänkte vi också och la banan med enkilometersmarkering på toppen.

Kilometer 2
What comes up must come… Och så är det även på dessa banor så där klättringen avslutade första kilometern tar en nedförslöpa vid. Löpning längs med elledningsgata, ut på motionsslinga och så in på en fin och trevlig stig där kilometerns enda stigning finns. Kort visit på motionsspår igen, löpning över berghäll och så tillbaka på motionsslinga. Måste man ha tungan rätt i mun hela tiden? Nej, neonorangea pilar kombinerat med avspärrningsband kommer leda er rätt.

Kilometer 3
Börjar med att en träbro springs över. Den kommer ni att återse när det börjar vankas spurt. Kilometer tre består i stort av en stig där en smygande stigning är närvarande större delen av de tusen metrarna. Ni som sprang förra året kommer att känna igen er, men i år kommer den lite tidigare. Snart är det dags att börja leta sig djupare in i de småländska skogarna.

Kilometer 4
Efter 300-400 meters löpning kommer första vätskestationen. Ett par hundra meter grusvägslöpning och sedan blir det härlig terränglöpning på gammal skogsmaskinsväg. En blöt vår kommer att göra många fötter kraftigt fuktiga på denna sträcka. En torr vår kommer att göra många fötter kraftigt fuktiga på denna sträcka. Prepare to get våta fötter.

Kilometer 5
Oavsett om du nu har torra eller rejält fuktiga fötter så springer du nu i väldigt fin skog. Några få höjdmeter finns såklart. Det är ju skogen, men många är det inte denna kilometer. Kanske till och med så att det går att sträcka ut steget lite denna bit. Det blir lite knepigare med det strax.

Kilometer 6
Löparna fortsätter att röra sig djupare in i skogen. Stigen börjar nu slingra sig lite mer och det gäller att växla tempo lite mer. Roligt? Såklart, och det kommer bli ännu roligare.

Kilometer 7
Nu börjar banans knepigare del med många svängar och småstigningar som bryter rytmen. Med det sagt så är det början på banans del med mest löpglädje. Förresten, denna kilometer innehåller den tuffaste backen. Snart hälften gjord.

Kilometer 8
Ner, upp, skarpt höger, skarpt vänster och vips har du passerat hälften. Upp, ner, vänster, vänster, höger, vänster, skarp högerkurva, blött om fötterna, vänster och så var kilometern slut. Kanske den bit av banan som gynnar orienteraren mest och den del som är banläggarnas personliga favoritkilometer på den långa banan.

Kilometer 9
Om du nu tyckte att föregående kilometer var lite väl knixig så blir det nu bättre. För dig som tyckte om den knixiga delen så blir det värre. Osv, osv. Denna del kännetecknas av fin öppen skog med våta marker på både höger och vänster sida, men du ska kunna hålla dig torrskodd trots allt. En grusväg springs över och där väntar den andra vätskestationen. Då har halva kilometern sprungits. Den öppna skogen fortsätter därefter i samma anda som de första 500 metrarna. Inte många höjdmeter att prata om på denna kilometer och relativt oteknisk. För den som vill och orkar så finns alltså chansen att springa snabbt.

Kilometer 10
Kilometer 10 fortsätter i samma anda som slutet av den nioende kilometern. Öppen fin skog och rätt så flack. Finns det fortfarande kräm i benen så kräma på för all del. När en liten träbro passeras så passeras också denna kilometer. En tredjedel kvar.

Kilometer 11
Inom ett par hundra meter kommer det några uppförsbackar. Hade det varit första kilometern hade vi knappt nämnt dem, men i det här skedet av banan så är det risk för lite stumma ben och blir de nästintill 90 grader. Ganska snart springer du in på 10km-slingan (motionsspår) och det är relativt lättlöpt ända fram till kilometermarkering 11.

Kilometer 12
En snabb start på denna kilometer. Lätt nedför en skogsmaskinsväg för att sedan vika av tvärt till höger och en kort brant backe. Nu är 15km-löparna inne på samma bana som åttorna. Den tredje vätskestationen dyker upp och efter en kortare skogsmaskinsväg så är 4/5 gjord.

Kilometer 13
400 meters grusväg och nedför = ytterligare en chans att springa snabbt. Träbron som passerades i början av loppet springs över än en gång och direkt efter bron finns den sista uppförsbacken (värd sitt namn åtminstone). In på bred motionsslinga och där slutar den sjätte/trettonde kilometern.

Kilometer 14
Näst sista kilometern! Lite halvteknisk i början, men i stort sett är det rätt straight forward. Motionsspår korsas till höger och vänster. Kanske den mest markerade delen av banan, dels pga en del riktningsändringar dels pga trötta ben/huvud. Målsättningen är att det inte ska gå att springa fel om man inte försöker. Sista delen av kilometern är på mtb-spår. En sträckning som varit med de två tidigare upplagorna. En liten träbro passeras och där börjar ett lukten av målsnöret innfinna sig.

Kilometer 15
Sista kilometern!! Även kallad spurten. Lättlöpt hela vägen till mål. Några knixar uppför och några till nedför(läs ca 5 höjdmeter totalt och ungefär lika många nedför). När målet börjar närma sig kommer löparna att uppmärksamma de gröna fotbollsplanerna. Mtb-spår ända fram till en avslutande asfaltssträcka på 3-400m. Snabb spurt och sedan välförtjänt vila.
Grattis till ett väl genomfört lopp!!!§