Banbeskrivning Tjust Trail Run 8km

Kilometer 1
I år börjar vi faktiskt på en kortare asfaltsbit (150m). Hua!! Men det ordnar sig strax när banan följer en grusväg och motionsspår i 500m. För dig som vill springa snabbare och har ambitioner att ta dig högt upp i resultatlistorna kan det vara bra att skaffa dig en bra position redan här. En smalare stig och lite teknisk stig tar vid. En kortare klättring kommer att sätta de första spåren av mjölksyra i benen. En fantastiskt avslutning på första kilometern tänker ni? Så tänkte vi också och la banan med enkilometersmarkering på toppen.

Kilometer 2
Den korta och långa banan följs åt i ett par hundra meter för att sedan skiljas åt. Lätt och vacker lövskogslöpning kommer ni få njuta av. I stort sett bara nedför och slät. En liten stigning (kilometerns enda) avslutar dock kilometer två och nu är ni inne på samma bana som 15km-löparna igen.

Kilometer 3
Över berghäll, nedför motionsslinga och över träbron. Den träbro som varit med (och troligtvis kommer att vara med i alla TTR. En smygande stigning tar vid och slutar inte förrän kilometer tre är till ända. Inte långt kvar till vätskestationen nu. Håll ut!

Kilometer 4
I slutet av denna kilometer hägrar vätskestationen, men först ska fin skog springas igenom. Lite småknixig löpning med några upps, men mest ners. Passa på att njut. Nästkommande kilometer blir lite jobbigare.

Kilometer 5
Efter välförtjänt vätska får ni chansen att sträcka ut steget på en grusvägslöpa ett par hundra meter. En kort, men kraftig motlöpa och en brant nedförslöpa kommer sen. Nu kanske det är något stumma ben, men nu är det dags för den mest lättsprungna kilometern. Skogsväg som i och för sig kan vara lite lerig om våren varit blöt, men flack och ut på en grusväg och väl där är det bara tre kilometer kvar.
Vi fortsätter med banbeskrivningen på den korta banan när 15km kommer in på samma. Den som väntar på något gott...

Kilometer 6
400 meters grusväg och nedför = ytterligare en chans att springa snabbt. Träbron som passerades i början av loppet springs över än en gång och direkt efter bron finns den sista uppförsbacken (värd sitt namn åtminstone). In på bred motionsslinga och där slutar den sjätte/trettonde kilometern.

Kilometer 7
Näst sista kilometern! Lite halvteknisk i början, men i stort sett är det rätt straight forward. Motionsspår korsas till höger och vänster. Kanske den mest markerade delen av banan, dels pga en del riktningsändringar dels pga trötta ben/huvud. Målsättningen är att det inte ska gå att springa fel om man inte försöker. Sista delen av kilometern är på mtb-spår. En sträckning som varit med de två tidigare upplagorna. En liten träbro passeras och där börjar ett lukten av målsnöret innfinna sig.

Kilometer 8
Sista kilometern!! Även kallad spurten. Lättlöpt hela vägen till mål. Några knixar uppför och några till nedför(läs ca 5 höjdmeter totalt och ungefär lika många nedför). När målet börjar närma sig kommer löparna att uppmärksamma de gröna fotbollsplanerna. Mtb-spår ända fram till en avslutande asfaltssträcka på 3-400m. Snabb spurt och sedan välförtjänt vila.
Grattis till ett väl genomfört lopp!!!